Twórczość Zofii Rydet (1911-1997) skupia się na obrazowaniu człowieka. W swoich przedstawieniach - a duża część z nich to portrety osób dojrzałych i starszych - artystka zdradzała zarazem skłonność do metafory i alegorii, jak i zdolność głęboko empatycznego ujęcia. Chociaż jej najbardziej znane dzieło - seria naturalistycznych portretów we wnętrach mieszkalnych - ma określenie "socjologiczny" w tytule, jego intencja była głębsza. Chodziło o bezpośrednie zmierzenie się z życiem i jego materialnym sztafażem, które nieodwołalnie starzeją się i odchodzą.
Przez całe swoje twórcze życie Rydet związana była przede wszystkim z środowiskiem fotograficznym - była jedną z najbardziej aktywnych i uznanych postaci polskiej fotografii artystycznej 2. poł. XX wieku. Potencjał i specyfika jej sztuki wykraczają jednak poza ramy tej dyscypliny. Rydet pracowała cyklami, których realizacja trwała na ogół wiele lat, a szereg z nich było rozwijanych równolegle. Opracowując finalną formę fotografii artystka posługiwała się m.in. techniką kolażu, obiektów fotograficznych i zestawień typologicznych, eksploatując przy tym strategie bliskie zarówno fotografii konceptualnej, socjologicznej jak i kreacyjnej. Do najważniejszych cykli Rydet należą: utrzymany w duchu fotografii humanistycznej "Mały człowiek", nadrealistyczny "Świat uczuć i wyobraźni" oraz monumentalny i nigdy nie ukończony "Zapis socjologiczny" - opus magnum artystki. Wszechstronne i bogate stylistycznie dzieło Rydet łączy silny egzystencjalny rys, charakterystyczny dla pokolenia, które doświadczyło wojennej traumy, który z czasem zyskał w jej pracach indywidualny i osobisty charakter. Szczególnie istotnym wątkiem jej twórczości jest również szeroko i oryginalnie traktowany portret kobiecy, w tym również przewijające się szczególnie w późniejszych pracach motywy autobiograficzne.
The work of Zofia Rydet (1911–1997) focuses on the depiction of human beings. In her portrayals—many of which are portraits of mature and elderly individuals—she demonstrated both a penchant for metaphor and allegory and the ability to capture her subjects with deep empathy. Although her best-known project, a series of naturalistic portraits taken in domestic interiors, is labeled “sociological,” its intention went deeper. It was about directly engaging with life and its material trappings, which inevitably age and fade away.
Throughout her creative life, Rydet was primarily associated with the photographic community, becoming one of the most active and recognized figures in Polish art photography of the second half of the 20th century. However, the scope and specificity of her art extend beyond the boundaries of this discipline. Rydet worked in series, which often took many years to complete, and several series were developed simultaneously. In crafting the final form of her photographs, she employed techniques such as collage, photographic objects, and typological arrangements, drawing on strategies close to conceptual, sociological, and creative photography alike.
Among Rydet’s most important series are the humanist-inspired Little Man, the surreal World of Feelings and Imagination, and the monumental, never-completed Sociological Record—the artist’s opus magnum. Rydet’s versatile and stylistically rich oeuvre combines a strong existential dimension, characteristic of the generation that experienced wartime trauma, which over time took on an individual and personal character in her work. A particularly significant aspect of her practice is her broadly and originally conceived female portraiture, including motifs of autobiography that appear especially in her later works.