Edward Dwurnik

Edward Dwurnik

Edward Dwurnik (1943–2018) to jeden z najwybitniejszych najbardziej rozpoznawalnych polskich artystów wizualnych. Urodził się 19 kwietnia 1943 roku w Radzyminie koło Warszawy. W latach 1963-1970 studiował malarstwo, grafikę i rzeźbę na warszawskiej ASP, gdzie obronił dyplom w pracowni malarskiej prof. Eugeniusza Eibischa. W 1965 roku, po obejrzeniu wystawy prac Nikifora, zaadaptował i przetworzył jego 'naiwny' styl, który stał się znakiem rozpoznawczym jego malarstwa. Stworzył ponad 8000 obrazów w kilkudziesięciu obszernych cyklach malarskich. Najstarszy, zapoczątkowany w 1966 roku i kontynuowany do śmierci, to "Podróże autostopem", charakterystyczne widoki miast i miasteczek z ptasiej perspektywy. Do najważniejszych należą cykle "Sportowcy" oraz "Robotnicy" - oryginalny i empatyczny portret polskiego społeczeństwa w czasach PRL-u i dekadzie "Solidarności". W latach 1990. artysta podejmował nowe tematy w różnych cyklach, w tym "Niebieskie miasta", "Diagonale", "Błękitne", "Niech żyje wojna!" i "Wyliczanki". W połowie lat 2000. rozpoczął też pracę nad abstrakcyjnym cyklem "Dwudziesty Piąty".


Edward Dwurnik (1943–2018) was one of the most prominent and recognizable Polish visual artists. He was born on April 19, 1943, in Radzymin near Warsaw. Between 1963 and 1970, he studied painting, graphics, and sculpture at the Academy of Fine Arts in Warsaw, where he completed his diploma in the painting studio of Professor Eugeniusz Eibisch.

In 1965, after seeing an exhibition of Nikifor’s works, he adapted and reinterpreted the “naïve” style, which became a hallmark of his own painting. Over his career, he created more than 8,000 paintings across dozens of extensive series. The earliest, begun in 1966 and continued until his death, is Hitchhiking Journeys, featuring characteristic views of cities and towns from a bird’s-eye perspective. Among his most important series are Athletes and Workers, offering original and empathetic portraits of Polish society during the PRL era and the decade of Solidarność.

In the 1990s, Dwurnik explored new themes in various series, including Blue Cities, Diagonale, Błękitne (The Blues), Long Live War!, and Counting Rhymes. In the mid-2000s, he also began working on the abstract series The Twenty-Fifth.