Wzdłuż milczącej fali

Zbigniew Dłubak, Ewa Doroszenko, Mariusz Hermanowicz, Antoni Zdebiak, Marek Piasecki

Fundacja Archeologia Fotografii

otwarte od 19.09.2025
  • 05_Ewa_Doroszenko_Impossible_Horizon
    Ewa Doroszenko, Impossible Horizon, obiekt fotograficzny (pianka poliuretanowa, fotografie na papierze, szpilki, stalowy stelaż), 121 x 33 x 29 cm, 2019
  • Ewa_Doroszenko_Overlooked_Horizons_photo_Marcel_Rozhoň
    Ewa Doroszenko, z cyklu Overlooked Horizons, druki poliestrowe, 400 × 100 cm każda z prac, widok wystawy – Pragovka Gallery, 2023, fot. Marcel Rozhoň
  • Antoni Zdebiak, Studium do projektu - Człowiek zmagający się z drzewm, 1987, negatyw acetylocelulozowy, nr inw 13-N-010-00025
    Antoni Zdebiak, Studium do projektu - Człowiek zmagający się z drzewm, 1987, negatyw acetylocelulozowy, FAF
  • 05_Ewa_Doroszenko_Impossible_Horizon
  • Ewa_Doroszenko_Overlooked_Horizons_photo_Marcel_Rozhoň
  • Antoni Zdebiak, Studium do projektu - Człowiek zmagający się z drzewm, 1987, negatyw acetylocelulozowy, nr inw 13-N-010-00025

Wystawa bazuje na pracach artystów z archiwum Fundacji Archeologia Fotografii oraz instalacjach, obiektach fotograficznych i dźwiękowych Ewy Doroszenko. Ekspozycja podejmuje temat kruchości ekosystemów a za punkt wyjścia Doroszenko przyjmuje klasyczny, osadzony w historii sztuki motyw pejzażu. Odnosząc się do zdjęć klasyków polskiej fotografii (A. Zdebiaka, Z. Dłubaka, M. Piaseckiego, L. Demidowskiego i M. Hermanowicza), Doroszenko odchodzi od afirmatywnego i dokumentalnego charakteru tego medium. Podstawą teoretyczną działań artystki są m.in. rozważania Arne Næssa, twórcy nurtu „głębokiej ekologii”. Zgodnie z założeniami ekofilozofii, Doroszenko nie tylko komentuje obecny kryzys ekologiczny, ale stawia pytania o jego źródło. Upatrując przyczyny obecnego stanu m.in. w sposobie postrzegania otoczenia, w prezentowanych na wystawie cyklach artystka wykorzystuje reprezentacje nieistniejących krajobrazów i bada ograniczenia percepcyjne człowieka. Misternie zbudowane obiekty składają się z połączonych ze sobą za pomocą szpilek fragmentów fotografii przedstawiających różnorodne przyrodniczo cenne miejsca na świecie, którym zagraża ekspansywna działalność człowieka. Doroszenko zadaje też pytania o przesuwające się granice między domenami natury i technologii oraz eksploruje zagadnienie pejzażu dźwiękowego poprzez wykorzystanie akustycznych bodźców umożliwiających uczestnictwo w wystawie osobom z różnorodnymi typami percepcji. Łącząc postfotografię, dźwięk i narzędzia cyfrowe, artystka zachęca do refleksji nad ekocentryczną koncepcją współzależności międzygatunkowej.

Fundacja Archeologia Fotografii (FAF)

Dostępność architektoniczna Galerii FAF: Wejście do galerii Fundacji Archeologia Fotografii znajduje się przy ulicy Chłodnej 20. Przed wejściem znajduje się próg o wysokości 11 centymetrów. Drzwi wejściowe mają szerokość 85 centymetrów. Po wejściu przez drzwi znajdujemy się w galerii. Jest to sala o wymiarach 6,3 metry na 4,5 metra. Przestrzeń zmienia się w zależności od prezentowanej wystawy. Przed wystawą, na sierpień 2025 planowana jest (ze środków własnych wnioskodawcy) niwelacja istniejącego obecnie progu, co umożliwi łagodniejsze i samodzielne wejście osobom na wózkach. Do galerii wnioskodawcy już w chwili obecnej można wjechać na wózku z pomocą asysty zespołu FAF, wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem a przed galerią jest parking z kilkunastoma miejscami postojowymi, w tym 2 miejsca oznaczone niebieską kopertą. Na miejscu dostępna jest pętla indukcyjna.

Chłodna 20, lok. u1

Warszawa

00-891

poniedziałek
11:00 - 17:00
wtorek
11:00 - 17:00
środa
11:00 - 19:00
czwartek
11:00 - 19:00
piątek
Zamknięte
sobota
11:00 - 19:00
niedziela
11:00 - 19:00