Retina

Veronica Hapchenko

Import Export

do 11.07.2025
  • Screenshot 2025-06-14 at 11.47.51
    Veronika Hapchenko, intervention, 2025
  • Screenshot 2025-06-14 at 11.50.12
    Veronika Hapchenko operation(spine), 2025
  • Screenshot 2025-06-14 at 11.50.34
    Veronika Hapchenko, human composition, 2024
  • Screenshot 2025-06-14 at 11.47.51
  • Screenshot 2025-06-14 at 11.50.12
  • Screenshot 2025-06-14 at 11.50.34

IMPORT EXPORT ma przyjemność zaprezentować wystawę „Retina” – nową wystawę indywidualną urodzonej w Kijowie, a mieszkającej w Krakowie artystki Veroniki Hapchenko.

Absolwentka studiów magisterskich z malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (2021), Hapchenko wcześniej studiowała scenografię i lalkarstwo na Narodowym Uniwersytecie Kina i Telewizji w Kijowie. To trzecia wystawa artystki w ramach programu galerii, po „False Door” w 2022 roku oraz „Interloper” w 2023 – nagrodzonej główną nagrodą zakupową Warsaw Gallery Weekend, sponsorowaną przez Fundację Sztuki Polskiej ING.

Hapchenko łączy malarstwo i tworzenie obiektów, pracując w ramach autorskich, opartych na badaniach cykli. Czerpie inspiracje z archiwów historycznych, tez filozoficznych oraz narracji ustnej, kwestionując narracje i kulturowe toposy byłego ZSRR – często je dekodując i przekształcając z perspektywy ukraińskiej.

W swojej twórczości artystka bada oficjalną historiografię, jak i mroczne legendy związane z życiem postaci rewolucyjnych i politycznych, ukazując, w jaki sposób dynamika władzy oraz pierwiastki okultystyczne kształtują naszą zbiorową świadomość. W przeszłości tworzyła cykle obrazów inspirowane ezoteryką, wczesnym kinem science fiction, ukraińskimi mozaikami modernistycznymi (szczególnie twórczością Ally Horski i Iwana Łytowczenki), jak również radzieckimi projektami inżynierii geologicznej i społecznej (np. projekt odwrócenia biegu rzek północnych) czy prześladowaniami etnicznymi (program przymusowych przesiedleń Czecze Vista).

W obrazach Hapchenko ludzkie ciała i szkielety łączą się z diagramami, kształtami geometrycznymi i niebiańskimi, tworząc kompozycje przypominające teatralne kurtyny lub immersyjne scenografie. Filmowy efekt potęguje zastosowanie techniki aerografu – określanej przez artystkę jako „pył na pyle” – która unieważnia rysunek i ślad pędzla, nadając powierzchni gładkość, rozmyte kontury i przejrzyste kolory.

Wystawa „Retina” obejmuje charakterystyczne dla artystki obrazy wykonane aerografem przy użyciu akrylu i tuszu, a także nową serię akwareli na drewnie, które wnikliwie badają formalne, filozoficzne i psychologiczne aspekty deformacji (społecznego) ciała i stanu (politycznego) przebudzenia – przedstawionych przez Hapchenko za pomocą aluzji, anegdot, fantastycznych form i eterycznych postaci.

Import Export

Aleja Szucha 16/7

Warszawa

00-582

poniedziałek
Zamknięte
wtorek
15:00 - 18:00
środa
15:00 - 18:00
czwartek
15:00 - 18:00
piątek
15:00 - 18:00
sobota
12:00 - 18:00
niedziela
Zamknięte