Tomasz Ciecierski, z serii "Labirynty", 2018, kolaż
Malarz, twórca rysunków, prac fotograficznych, kolaży, fotomontaży, reliefowych kompozycji malarskich. Uważany za jednego z najwybitniejszych współczesnych malarzy polskich. Ukończył studia w 1971 roku w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie pracował w latach 1972–1985, od 1979 roku prowadził pracownię rysunku.
W 1981 i 1983 roku stypendysta Stedelijk Museum w Amsterdamie, a w latach 1990–1991 Musée d’art contemporain w Nîmes. W 1999 roku otrzymał nagrodę im. Jana Cybisa za dorobek twórczy. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Malarstwo Ciecierskiego porównywane jest często do traktatu o malarstwie, w którym rozwija on refleksję nad uprawianą dyscypliną; analizuje, weryfikuje i aktualizuje medium malarskie. Kontynuator malarskich tradycji w latach siedemdziesiątych konceptualizuje język malarstwa i dystansuje się od jego modernistycznych tradycji. Pracował zazwyczaj w cyklach, realizując serie obrazów i rysunków. Na początku lat siedemdziesiątych w cyklu obrazów o malowaniu dokonał inwentaryzacji środków i narzędzi pozostających w dyspozycji malarza. W połowie lat siedemdziesiątych realizuje serię "Obrazów alogicznych" budowanych z niepowiązanych kompozycyjnie elementów malarskich, rysunkowych, zdjęć, notatek. Od końca lat siedemdziesiątych tworzył ekspresyjne obrazy z elementami figuratywnymi, zaludnione tłumami uproszczonych, szkicowych sylwetek. W połowie lat osiemdziesiątych powstały wielkie, dynamiczne kompozycje, w których artysta nawiązywał do scen batalistycznych. W latach dziewięćdziesiątych rozbijał jednorodną i jednostkową strukturę obrazu malarskiego w wieloelementowych, reliefowych kompozycjach „zbijanych”, składających się z kilkunastu lub kilkudziesięciu małych, zachodzących na siebie blejtramów, w których wiodącym tematem jest motyw pejzażu. Na początku następnej dekady powracał do komentowania malarstwa w serii monumentalnych kompozycji montowanych z setek zdjęć, na których metodycznie rejestrował malarskie akcesoria, produkty i pozostałości po procesie malowania. Często włączał fotografie do swoich prac malarskich, w ostatnich latach zrealizował kilka rozbudowanych kolażowych cykli . Jednocześnie kontynuował serie malarskie, w których zestawiał obrazy z fotografiami, obiektami przestrzennymi i łączył różne stylistyki malarskie.
Niniejsza strona używa plików cookies w celach funkcjonalnych oraz statystycznych.
Warunki przechowywania plików cookies możesz określić w przeglądarce internetowej.