Linia dalekosiężna

lokal_30

do 25.07.2025
  • _BGF7105_L30_web
    Maria Anto, bez tytułu (pomnik bestii), 1971 , tusz na papierze
  • Maria Anto - Bataliony, 1969 - tusz na papierze
    Maria Anto, Bataliony, 1969, tusz na papierze
  • Katya Shadkovska - Obiekty do pokazywania rysunków, 2011 - ołówek na papierze, drewno sosnowe - kompozycja
    Katya Shadkovska, Obiekty do pokazywania rysunków, 2011, ołówek na papierze, drewno sosnowe
  • Liliana Zeic - widok całości ekspozycji na wystawie
    Liliana Zeic, widok całości ekspozycji, 2024-25, intarsja, rysunki ołówkiem na papierze
  • Joanna Rajkowska - Gniazdo os z serii 'Siedliska', 2024 - olej na płótnie
    Joanna Rajkowska, Gniazdo os, z serii 'Siedliska', 2024, olej na płótnie
  • Ewa Zarzycka - Z pism Malewicza, 2004 - tusz na papierze
    Ewa Zarzycka, Z pism Malewicza, 2004, tusz na papierze
  • Zuzanna Janin - Found Footage. Music. The Way, 2013
    Zuzanna Janin, Found Footage. Music. The Way, 2013
  • Zuzanna Janin - Cyberprzemoc, 2016 - rzeźba, kable i akcesoria komputerowe
    Zuzanna Janin, Cyberprzemoc, 2016, rzeźba, kable i akcesoria komputerowe
  • Mateusz Szczypiński - Fiksacje, 2024 - olej na płótnie, collage
    Mateusz Szczypiński, Fiksacje, 2024, olej na płótnie, collage
  • Widok wystawy 5 (Zeic, Breguła, Zarzycka)
    Karolina Breguła, Kino Wolność, 2023, neon
  • Anna Panek - Wygięcie z uniesieniem, 2025 - akwarela na papierze - kompozycja
    Anna Panek, Wygięcie z uniesieniem, 2025, akwarela na papierze
  • Elka Krajewska - Take everything, 2024-2025 - kredka woskowa, pastel olejny na tkaninie
    Elka Krajewska, Take everything, 2024-2025, kredka woskowa, pastel olejny na tkaninie
  • Elka Krajewska - z cyklu 'Polish Gatherings', 2024-2025 - kredka woskowa na tkaninie - kompozycja
    Elka Krajewska, z cyklu 'Polish Gatherings', 2024-2025, kredka woskowa na tkaninie
  • Alicja Wahl - Cykl rysunków, 1970 - tusz na papierze - fragment
    Alicja Wahl, Cykl rysunków, 1970, tusz na papierze, fragment
  • Monika Mamzeta - z cyklu 'Autoportrety z rolki', 1992-1994 - rysunek, węgiel, ołówek, tusz na papierze
    Monika Mamzeta, z cyklu 'Autoportrety z rolki', 1992-1994, rysunek, węgiel, ołówek, tusz na papierze
  • Joanna Rajkowska, Andrew Dixon - Rozpacz z cyklu 'Siedliska', 2025 - Dzieciom z Gazy i z warszawskiego getta - instalacja
    Joanna Rajkowska, Andrew Dixon, Rozpacz z cyklu 'Siedliska', 2025, Dzieciom z Gazy i z warszawskiego getta - instalacja
  • _BGF7105_L30_web
  • Maria Anto - Bataliony, 1969 - tusz na papierze
  • Katya Shadkovska - Obiekty do pokazywania rysunków, 2011 - ołówek na papierze, drewno sosnowe - kompozycja
  • Liliana Zeic - widok całości ekspozycji na wystawie
  • Joanna Rajkowska - Gniazdo os z serii 'Siedliska', 2024 - olej na płótnie
  • Ewa Zarzycka - Z pism Malewicza, 2004 - tusz na papierze
  • Zuzanna Janin - Found Footage. Music. The Way, 2013
  • Zuzanna Janin - Cyberprzemoc, 2016 - rzeźba, kable i akcesoria komputerowe
  • Mateusz Szczypiński - Fiksacje, 2024 - olej na płótnie, collage
  • Widok wystawy 5 (Zeic, Breguła, Zarzycka)
  • Anna Panek - Wygięcie z uniesieniem, 2025 - akwarela na papierze - kompozycja
  • Elka Krajewska - Take everything, 2024-2025 - kredka woskowa, pastel olejny na tkaninie
  • Elka Krajewska - z cyklu 'Polish Gatherings', 2024-2025 - kredka woskowa na tkaninie - kompozycja
  • Alicja Wahl - Cykl rysunków, 1970 - tusz na papierze - fragment
  • Monika Mamzeta - z cyklu 'Autoportrety z rolki', 1992-1994 - rysunek, węgiel, ołówek, tusz na papierze
  • Joanna Rajkowska, Andrew Dixon - Rozpacz z cyklu 'Siedliska', 2025 - Dzieciom z Gazy i z warszawskiego getta - instalacja

artystki: Maria Anto, Karolina Breguła, Zuzanna Janin, Elka Krajewska, Monika Mamzeta,  Anna Orbaczewska, Anna Panek, Joanna Rajkowska, Katya Shadkowska, Mateusz Szczypiński, Alicja Wahl, Julia Woronowicz, Ewa Zarzycka, Liliana Zeic

kuratorka: Agnieszka Rayzacher

Wystawa Linia dalekosiężna zapożycza tytułowy termin z logistyki. Staje się on metaforą odnoszącą się do pozamaterialnej, a nawet transcendentnej istoty linii, która już od Platona była przedmiotem dociekań i badań w obszarze filozofii, estetyki, jak również teorii sztuki, muzyki i kultury. Jak pisze Thorsten Botz-Bornstei w The Philosophy of lines linie są podstawowymi bytami wytwarzanymi świadomie, jak i nieświadomie przez ludzi.

Na wystawie przyglądamy się linii w jej różnych wcieleniach. Paul Klee, jeden z pierwszych twórców
i teoretyków nowoczesnego rysunku, autor zdania: „Linia to kropka, która wybrała się na spacer”, podkreślał jej dynamiczną naturę jako środka prowadzącego ludzkie oko przez przestrzeń obrazu lub rysunku. W zbiorze lekcji dla Bauhausu zajmował się również analogią formy wizualnej do procesów naturalnych, zauważając, że linie w kompozycji podlegają określonej logice wzrostu i postępu. Porównywał także systemy występujące w przyrodzie do organizacji liniowych w rysunku. To między innymi ta linia, za sprawą mocy i symboliki roślin, staje się istotnym wątkiem naszej wystawy. 

Tim Ingold w książce Lines: a brief history podejmuje refleksję na temat tego kiedy rysowanie staje się pisaniem przywołując historyjkę Kłapouchego z Kubusia Puchatka A. A. Milne’a, który składając trzy patyczki z dumą poucza Prosiaczka, że to co widzi jest literą A. Temat prowadzenia linii, która staje się tekstem będąc jednocześnie rysunkiem jest dla nas szczególnie interesujący i wiąże się z prezentacją kilku prac, które zdecydowanie wykraczają poza tradycyjną technikę rysunkową.

Obok rysunków, rzeźb i obiektów, pokazujemy także tkaninę – „linia” pochodzi bowiem od łacińskiego słowa linea, które pierwotnie oznaczało nić wykonaną z lnu, linum. Osnowa jest bazą gobelinu, przyjmując splatający ją wątek i sprawiając, że tkactwo łączy się symbolicznie ze snuciem opowieści będących jedną z pierwszych linearnych czynności w antropologii.

Znaczną część wystawy zajmują prace, których autorki za pośrednictwem linii powstającej za pomocą różnorodnych narzędzi opowiadają o ciele – o przyjemności, zabawie, gimnastyce, geście, grymasie, bólu oraz emocji. Pokazywane prace łączy nić cienka, niepewna, rozedrgana. Linia dalekosiężna powstaje z potrzeby przeprowadzenia eksperymentu na wybranych obiektach – przekonania się, co jeszcze je ze sobą spaja, oprócz linii kreślonej na różne sposoby, będącej tylko początkiem tego wątku, który chcemy snuć dalej.



lokal_30

Wilcza 29a/12

Warszawa

00-544

poniedziałek
Zamknięte
wtorek
Zamknięte
środa
14:00 - 18:00
czwartek
14:00 - 18:00
piątek
14:00 - 18:00
sobota
12:00 - 16:00
niedziela
Zamknięte