Ewa Partum & Fluxus

Ewa Opałka

otwarte od 19.09.2025
  • IMG_1428
    Ewa Partum, Fragment instalacji "Cierpienia młodego Wertera", 1987
  • Wschodnio-zachodni Partum
    Ewa Partum, "Wschodnio-Zachodni cień", instalacja, fotografia barwna, 1984
  • Ognisty ptak Strawińskiego Partum
    Ewa Partum, "Strawiński, Ognisty ptak", 1987
  • IMG_1261 (1)
    Ewa fragment instalacji "Koncert włosów - Hommage a Chopin", 1983
  • IMG_1259 (1)
    Ewa Partum, fragment instalacji "Koncert włosów - Hommage a Chopin", 1983
  • IMG_1428
  • Wschodnio-zachodni Partum
  • Ognisty ptak Strawińskiego Partum
  • IMG_1261 (1)
  • IMG_1259 (1)

Ewa Partum - klasyczka polskiej sztuki neo-awangardowej, konceptualizmu i sztuki feministycznej, w 1982 roku, chwilę po powstaniu jej niezwykle rozpoznawalnych prac, jak cykl fotokolaży "Samoidentyfikacja" (1980), czy performance'u "Hommage a Solidarność" (1982), wyjechała do zachodniego Berlina. Do stolicy Niemiec, gdzie artystka mieszka do dziś, zaprosił ją Wolf Vostell - wybitny artysta intermedialny, współzałożyciel, obok Nam Junk Paika i Dicka Higginsa, ruchu Fluxus. Vostell zapoznał Partum z Michaelem Wewerką, w którego galerii w 1983 roku artystka wykonała jeden z pierwszych performance po opuszczeniu PRL - "Koncert włosów - hommage a Chopin". Był to również jeden z pierwszych performance artystki, w których wykorzystała ona utwór muzyki klasycznej - w tym wypadku koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina. Wygłaszając pochwałę utworu, Partum obcinała swoje włosy bezpośrednio na winylową płytę, z której był odtwarzany koncert, poniekąd inkorporując część swojego ciała jako ciała kobiety w kanoniczny utwór męskiego autorstwa i wykonawstwa. Powodowało to zniekształcenie dźwięku, a w rezultacie element performance było powstanie niejako nowego utworu muzyki eksperymentalnej.  Jak potwierdza sama artystka, działania i prace odsyłające do muzyki, były zainspirowane jej kontaktem z Vostellem i kontekstem Fluxusu. Jednocześnie włączają one stałe elementy działań Partum od czasów poezji aktywnej - wplecenie w performance żywiołów przyrody, problem dematrializacji obiektów sztuki oraz ich instytucjonalizacji, a także refleksji nad samym medium jako nośnikiem zapisu. Wśród prac o zbliżonej prowieniencji można wymienić również performance "Koncert myśli - Hommage a Yves Klein" zrealizowany w 1984 roku na Kanale Hohenzollernów w niemieckim Spandau. W trakcie jego trwanie artystka rzucała winylowe płyty z zamazanymi nazwami utworów muzyki klasycznej na zamarzniętą taflę rzeki - idea performance angażowała działanie samej przyrody - nadchodząca wiosna miała wyzwolić płyty z rodzaju zamrożenia i pozwolić muzyce płynąć inczej niż na zasadach mechaniczneogo odtworzenia zapisu dźwięku. Wystawa skoncentruje się zatem zarówno na historycznym i towrzyskim kontekście zetknięcia się Ewy Partum z artystami Fluxusu, jak i na wpływie tego kontaktu na jej twórczość. Staramy się również o pozyskanie na wystawę prac Wolfa Vostella powstałych w latach 80. XX wieku.


Galeria Ewa Opałka

Galeria Ewa Opałka działa na warszawskim Muranowie od 2022 roku. Od wtorku do soboty zapraszamy w godzinacg 12-18 (przerwa na lunch 15-16)

Nowolipki 2

Warszawa

00-116

poniedziałek
Zamknięte
wtorek
12:00 - 18:00
środa
12:00 - 18:00
czwartek
12:00 - 18:00
piątek
12:00 - 18:00
sobota
12:00 - 18:00
niedziela
Zamknięte