Wzdłuż milczącej fali

Fundacja Archeologia Fotografii

19.09.2025 - 09.11.2025
  • 05_Ewa_Doroszenko_Impossible_Horizon
    Ewa Doroszenko, Impossible Horizon, obiekt fotograficzny (pianka poliuretanowa, fotografie na papierze, szpilki, stalowy stelaż), 121 x 33 x 29 cm, 2019
  • 03-Ewa-Doroszenko-How-to-travel-1
    Ewa Doroszenko, How to Travel 1, obiekt fotograficzny (drewno, fotografie na papierze, pianka poliuretanowa, szpilki), 50 x 50 x 7 cm, 2019
  • 13-A-011-00018
    Antoni Zdebiak, Studium do projektu - "Człowiek obrastający drzewem", 1987, odbitka żelatynowo-srebrowa © J.,D.,E. Zdebiak / FAF
  • 01-Ewa-Doroszenko-Ghost-Island-1
    Ewa Doroszenko, Ghost Island 1, obiekt fotograficzny (drewno, fotografie na papierze, pianka poliuretanowa, szpilki), 50 x 50 x 7 cm, 2023
  • Demidowski_odbitka_WGW
    Lucjan Demidowski, z cyklu "Obrazy iluzoryczne", 2008, odbitka żelatynowo-srebrowa © L. Demidowski / FAF
  • 11-A-00070-00006
    Mariusz Hermanowicz, z cyklu „Z pola walki”, 1979-1986, odbitka żelatynowo-srebrowa © Miłosz Hermanowicz / FAF
  • 05_Ewa_Doroszenko_Impossible_Horizon
  • 03-Ewa-Doroszenko-How-to-travel-1
  • 13-A-011-00018
  • 01-Ewa-Doroszenko-Ghost-Island-1
  • Demidowski_odbitka_WGW
  • 11-A-00070-00006

Wystawa bazuje na pracach artystów z archiwum Fundacji Archeologia Fotografii oraz instalacjach, obiektach fotograficznych i dźwiękowych Ewy Doroszenko. Ekspozycja podejmuje temat kruchości ekosystemów a za punkt wyjścia Doroszenko przyjmuje klasyczny, osadzony w historii sztuki motyw pejzażu. Odnosząc się do zdjęć klasyków polskiej fotografii (A. Zdebiaka, Z. Dłubaka, M. Piaseckiego, L. Demidowskiego i M. Hermanowicza), Doroszenko odchodzi od afirmatywnego i dokumentalnego charakteru tego medium. Podstawą teoretyczną działań artystki są m.in. rozważania Arne Næssa, twórcy nurtu „głębokiej ekologii”. Zgodnie z założeniami ekofilozofii, Doroszenko nie tylko komentuje obecny kryzys ekologiczny, ale stawia pytania o jego źródło. Upatrując przyczyny obecnego stanu m.in. w sposobie postrzegania otoczenia, w prezentowanych na wystawie cyklach artystka wykorzystuje reprezentacje nieistniejących krajobrazów i bada ograniczenia percepcyjne człowieka. Misternie zbudowane obiekty składają się z połączonych ze sobą za pomocą szpilek fragmentów fotografii przedstawiających różnorodne przyrodniczo cenne miejsca na świecie, którym zagraża ekspansywna działalność człowieka. Doroszenko zadaje też pytania o przesuwające się granice między domenami natury i technologii oraz eksploruje zagadnienie pejzażu dźwiękowego poprzez wykorzystanie akustycznych bodźców umożliwiających uczestnictwo w wystawie osobom z różnorodnymi typami percepcji. Łącząc postfotografię, dźwięk i narzędzia cyfrowe, artystka zachęca do refleksji nad ekocentryczną koncepcją współzależności międzygatunkowej.

Fundacja Archeologia Fotografii (FAF)

Chłodna 20

Warszawa

00-891

poniedziałek
11:00 - 17:00
wtorek
11:00 - 17:00
środa
11:00 - 19:00
czwartek
11:00 - 19:00
piątek
Zamknięte
sobota
11:00 - 19:00
niedziela
11:00 - 19:00