Natura jest świątynią
Craftica
otwarte od 19.09.2025Propozycją Craftica Gallery na Warsaw Gallery Weekend + 2025 jest solowa wystawa Zofii Sobolewskiej Ursic, artystki, której twórczość sytuuje się na pograniczu rzemiosła artystycznego, designu i rzeźby. Prezentacja koncentruje się wokół nowej serii prac, rozwijających jej autorski język formalny, oparty na eksperymentach z intarsją słomianą oraz formami przestrzennymi z drewna i metalu.
Punktem wyjścia dla wystawy jest obiekt „La Nature est un temple”, stanowiący współczesną interpretację symboliki i dekoracyjności inspirowanej polichromiami Stanisława Wyspiańskiego. Ten kameralny, zamykany mebel o funkcji schowka jest nośnikiem idei zacierania granicy między przedmiotem użytkowym a wizualną, kulturową i emocjonalną opowieścią.
Wystawa rozwija narrację opartą na kontrastach i napięciach: pomiędzy estetyką ludową a mieszczańską, surowością materiału a dekoracyjnością intarsji, geometrią a organicznością form. Charakterystyczna dla Sobolewskiej technika intarsji słomianej, dotychczas stosowana głównie na płaskich powierzchniach, została tu przeniesiona na gięte, trójwymiarowe elementy. Dzięki temu miękka, lśniąca słoma zyskuje nowe właściwości rzeźbiarskie i świetlne, ukazując unikalne efekty wizualne w dialogu z naturalnym światłem i strukturą drewna. W kontraście pojawiają się elementy z surowego, opalanego ogniem drewna, pozbawione zaobleń, zgeometryzowane, o silnej obecności materialnej. Ten dualizm form i faktur wpisuje się w szerszy kontekst praktyki artystki, w której estetyka służy budowaniu opowieści o pamięci, przyrodzie i transformacji tradycji.
Planowana ekspozycja obejmuje zestaw obiektów funkcjonalno-rzeźbiarskich: serwantkę, parawan, stół, dwa zróżnicowane kabinety oraz niewielką toaletkę. Wszystkie prace utrzymane są w spójnej, wyciszonej palecie barw: od stalowej zieleni, przez antracyt i głęboką czerń, po srebrzyste szarości. Motywy florystyczne inspirowane twórczością Wyspiańskiego stanowią punkt wyjścia do budowania bardziej surrealistycznych narracji. Dekoracyjność przekształca się tu w gest poetycki, niedosłowny, lecz otwarty na interpretację.
Wystawa Zofii Sobolewskiej Ursic zaprasza do intymnego spotkania z materią, formą i symboliką, na styku tradycji i współczesnej wrażliwości, rzemiosła i sztuki, codzienności i metafory.