Si On / Perły przed wieprze

Polana Institute

do 24.05.2025
Screenshot 2025-04-07 at 09.47.36

Si On / Perły przed wieprze

Te obrazy są wspomnieniem bolesnej śmierci doświadczonej w młodości oraz dojrzałego zaakceptowania śmiertelności, która balansuje na granicy makabry i radości. Monumentalne prace Si Ona opowiadają o osobistej utracie wiary w wewnętrzną harmonię, jednocześnie przepowiadając upadek całej cywilizacji.

Architektoniczne odniesienie wystawy czerpie z barokowych projektów piazz: rzymskich Quattro Fontane i palermitańskich Quattro Canti (Piazza Vigliena). Eklektyczne, bujne i trójwymiarowe prace Si Ona tworzą cztery podobne fasady, zwrócone ku sobie i ku widzowi – przechodniowi, który, podobnie jak w Rzymie i Palermo, stara się rozszyfrować symbole na powierzchniach i objąć wzrokiem wszystkie cztery naraz. Jest to zadanie niemożliwe do wykonania w oryginalnych piazzach, gdzie tłumy, hałas uliczny i słońce, coraz bardziej palące z każdym rokiem, wywołują bóle głowy i klaustrofobiczne ataki paniki.

Na palermitańskim placu rytm czterech fasad wyznaczają posągi czterech hiszpańskich królów Sycylii i cztery posągi patronek miasta. W wersji Si Ona zostały one zastąpione przez antybohaterki wykute z fragmentów starych ubrań artysty, biżuterii i osobistych przedmiotów. Ich historia kontynuuje się w rzeźbiarskich autoportretach z serii Born in a Void. Symboliczną punkt wyjścia – punkt na kole, w którym zaczyna się narracja – stanowi dzieło The Most Hated Girl, głęboko osobisty powrót do wczesnej młodości i bolesne doświadczenie całkowitego odrzucenia oraz rozczarowania młodzieżą. Zgnieciona „dobra” dziewczyna, z figurką Matki Boskiej zamiast mózgu i koronką imitującą barokowy kołnierz, wchodzi w dialog z inną rzeźbą Si Ona – służącą. Ich marzenia o sprawczości nigdy się nie spełniły.

Przechodząc wzdłuż kolejnych fasad, napotykamy kolejne inkarnacje artysty. Dzieło, które zdaje się zamykać cykl, to obraz I Do Not Believe in Humans. Podobnie jak Double Sun, potępia grzechy antropocenu i ekologiczną ignorancję, przepowiadając wspólny upadek ludzkości. Antybohaterka ma na sobie pelerynę superbohatera – pożartą przez owady; barokowy symbol rozkładu i korupcji. Bez względu na to, czy byliśmy szczęśliwi, czy nasze marzenia się spełniły, wszyscy stajemy w obliczu podobnej walki o przetrwanie pod koniec życia. W tym kontekście tytuł wystawy Pearl Necklace on Pig’s Neck staje się jednoznacznie jasny. Perły to natura, świnie to my – ludzie, z naszymi nieetycznymi, ekologicznymi grami i rozrywkami.

Polana Institute

Stanisława Noakowskiego 16/35

Warszawa

00-666

poniedziałek
Zamknięte
wtorek
16:00 - 19:00
środa
16:00 - 19:00
czwartek
16:00 - 19:00
piątek
Zamknięte
sobota
12:00 - 17:00
niedziela
Zamknięte

Wydarzenia