Inner Sun

bliss

19.09.2025 - 25.10.2025
  • Urszula Broll, Om Muni Muni Maha Muni Skakya Munaye Soha, akwarela, papier 64,5 x 48 cm, 1984 r.
    Urszula Broll, Om Muni Muni Maha Muni Skakya Munaye Soha, 1984, akwarela, papier 64,5 x 48 cm, fot. bliss gallery
  • 04. Urszula Broll, Ziarno, 1967, akwarela, papier, 62,5 x 49 cm
    Urszua Broll, Ziarno, 1967, akwarela, papier, 62,5 x 49 cm, fot. bliss gallery
  • 01. Anna Sztwiertnia, ( ) -> ( ) -> ( ) obiekt, stal, szkło, 2025, 90 x 90 x 50 cm, dzięki uprzejmości artystki
    Anna Sztwiertnia, ( ) -> ( ) -> ( ), 2025, obiekt, stal, szkło, 90 x 90 x 50 cm, dzięki uprzejmości artystki
  • 02. Anna Sztwiertnia, Hydrofornia, 2024, instalacja, stal i woda, 190 cm x 160 cm x 50 cm, fot. Bogna Kociumbas
    Anna Sztwiertnia, Hydrofornia, 2024, instalacja, stal i woda, 190 cm x 160 cm x 50 cm, fot. Bogna Kociumbas
  • Urszula Broll, Om Muni Muni Maha Muni Skakya Munaye Soha, akwarela, papier 64,5 x 48 cm, 1984 r.
  • 04. Urszula Broll, Ziarno, 1967, akwarela, papier, 62,5 x 49 cm
  • 01. Anna Sztwiertnia, ( ) -> ( ) -> ( ) obiekt, stal, szkło, 2025, 90 x 90 x 50 cm, dzięki uprzejmości artystki
  • 02. Anna Sztwiertnia, Hydrofornia, 2024, instalacja, stal i woda, 190 cm x 160 cm x 50 cm, fot. Bogna Kociumbas

Wystawa zestawia dwie różne, lecz uzupełniające się strategie artystyczne: Urszuli Broll i Anny Sztwiertni. Punktem wspólnym jest zbliżona wrażliwość na nadmiar bodźców i napięć współczesnego życia. Artystki poszukiwały i poszukują środków, które pozwalają zachować równowagę w świecie pełnym rozproszeń. Tytułowe „wewnętrzne słońce” to określenie energii autoregulacyjnej, rozumianej jako zdolności do przekształcania nadmiaru w formę, a przeciążenia w rytm. Nasze zmysły nie są neutralnymi odbiorcami, ale aktywnymi regulatorami. Percepcja nie polega na chłonięciu wszystkiego, co nas otacza, ale na selekcji. 

Mandale Urszuli Broll, malowane od końca lat 60., były rezultatem wewnętrznego przełomu oraz kontaktu ze wschodnimi naukami duchowymi, systemami medytacyjnymi i tantrą. Proces malowania miał charakter introspektywny, służył poznawaniu tego, co wciąż nieznane w sobie, przywracał także równowagę i przynosił spokój. W Przesiece, w Karkonoszach, powstały prace oparte na rytmie i geometrii. Akwarele nie dokumentowały świata, lecz reorganizowały jego doświadczanie.

Anna Sztwiertnia tworzy w mieście. Beton i metal, czyli surowce jednoznacznie techniczne, są formowane w sposób, który wytrąca je z typowych funkcji użytkowych. W jej najnowszych pracach błędnik pojawia się dosłownie jako forma. Prace artystki nie tylko formalnie nawiązują do jego kształtu, ale i projektują struktury, które działają jak on: organizują chaos, dawkują bodźce, transformują hałas w układ.

„Inner Sun” stawia pytanie o możliwość działania w warunkach przeciążenia. Obie artystki proponują własne modele takiego zawieszenia: jedna przez ciszę, druga przez reorganizację. Wewnętrzne słońce nie musi oświetlać na zewnątrz, wystarczy, że generuje jasność pozwalającą odnaleźć drogę do regulacji napięć wewnątrz naszego systemu.

bliss

Szpitalna 5/7

Warszawa

00-031

Codziennie 11:00-19:00